WillemDeZwijger, op Feb 24 2010, 10:38 , zei:
- mijn ervaring is dat atheisten via politiek en juridische wegen konstant bezig zijn religieuze symbolen te verwijderen en invloed van religie onmogelijk te maken in de samenleving, terwijl ze daar deel van zijn en hun plaats in behoren te hebben volgens de bedoeling tijdens de staatsvorming van de Nederlanden.
In Nederland merk ik juist het tegendeel.
"Nieuwe Nederlanders" met een vrij onfrisse religie, worden met open armen ontvangen en gepamperd, en op het moment dat een kritische Theo van Gogh wordt vermoord, haalt men (De CDA) wetten tegen godslastering van stal, in plaats van het vrije woord te beschermen.
Dit is diametraal tegengesteld aan de grondgedachte achter democratie, en precies de reden waarom ik vind dat religie niet geconstitutionaliseerd hoort te zijn. (Heeft het ook niet nodig, trouwens)
Het vrije woord is het levensbloed van elke vrije samenleving, en op het moment dat je daar concessie's aan gaat doen, zet je de gehele rechtsstaat op de helling.
Vermoedelijk was het een besluit geboren uit opportunisme, want zo kunnen ze ook meteen kritiek op het eigen geloof indammen, meeliftend op het "succes" van de Islam.
Een wet inzake godslastering is helemaal geen democratische maatregel, maar een
theocratische maatregel.
Religieuze symbolen hoeven van mij niet uit het openbare leven te verdwijnen, maar religie moet wel weer terug "in zijn mand".
De vraag nu is: "Is een religie/ideaal/overtuiging persee gevaarlijk, of is het de soort mens die het gebruikt het gevaar"?
De erkenning van het feit dat het de mensen zijn die het probleem vormen, komt met de erkenning dat religie mensenwerk is.
Scriptie is per defintie neutraal, want uit zichzelf doet het helemaal niets.
Scriptie is ook niet hetzelfde als een religie.
Dit zeg ik maar even, omdat veel mensen over hun geloofsboek beginnen te spreken zodra je het onderwerp "religie" aanboort.
De Bijbel en de Koran zijn
boeken.
Een religie wordt het pas zodra mensen de boeken lezen, en vanuit de gedachte dat het boek een invulling moet geven aan het leven, beginnen te interpreteren.
Vanaf dat moment is er ook geen sprake meer van neutraliteit, en de eigen (maatschappelijke) agenda speelt een zeer sterke rol bij de interpretatie van het boek.
Er ontstaan takken die vrij zachtaardig zijn, en een geprivatiseerd karakter hebben, en vileine takken die middels intimidatie en bruut geweld, de samenleving aan het geloof willen onderwerpen.
En alle grijstinten daartussenin, uiteraard.
Een religie is niets meer dan een (micro-)consensus over de juiste invulling van zo'n boek.
Er kunnen dus ook meerdere groepen met een eigen consensus ontstaan op basis van hetzelfde boek.
Zie de vele Christelijke stromingen, van Rooms Katholiek, tot gereformeerde en vrijzinnige stromingen.
De stelling dat religie wordt misbruikt voor verkeerde doeleinden, steun ik echter niet.
Dat komt omdat het woord "misbruik" naar mijn idee (Graag de gedachten van anderen, hierover.) een aanspraak doet op iemand's intra-persoonlijke intentionaliteit.
Iets misbruiken, doe je namelijk met een bedoeling waarvan je zelf wéét dat die verkeerd is.
Misbruiken plegen, is iets dat tegen je geweten ingaat.
Maar zelfs de vliegtuigen die het WTC invlogen, werden bestuurd door mensen die dachten dat ze het goede deden.
Zij misbruikten hun religie niet, maar gebruikten het onbewust voor een eigen agenda, vanuit de gedachte dat ze rechtvaardig werk deden.
Als een religie-tak eeuwenoud is, verdwijnt de duidelijkheid omtrent wat er aan de grondslag van zo'n interpretatie heeft gelegen.
Nu is het gewoon iets dat opgevolgd moet worden omdat God, de hoogst denkbare autoriteit, het zo zou hebben gezegd.
En dat wordt oprecht geloofd.
Want anders pleeg je geen zelfmoord voor je zaak, in het geval WTC, toch?
Religie is datgene wat men (meestal in groepsverband, anders wordt "religie" "geloof") "doet" uit overtuiging op basis van scriptie, met de aanvullende afspraak dat daar een godheid bijhoort.
De rest staat in feite open.
Ik wil religie niet verbannen.
Maar ik wil wel forse kritiek blijven leveren op al te orthodoxe opvattingen die met gezond verstand niet meer in te passen zijn in de moderne samenleving.
Ik zal niet toestaan dat ik, of anderen, vanuit een geloofsovertuiging gecensureerd worden.
In het debat, zal ik blijven gaan voor een modernisering, en liberalisering van religie.
Orthodoxie dient constant onder vuur te worden genomen, omdat het een aanslag doet op de vrije mening, uitwisseling van gedachten, en op de vrije kennisvergaring. (Met name inzake natuurwetenschappen)
Orthodoxie dient terug te worden gestuurd naar de donkere middeleeuwen waar het thuishoort.
Het discrimineren van geaardheden op basis van geloof, hoort niet in deze maatschappij.
Religie dient het voorrecht op discriminatie te verliezen, evenals het (wettelijke) voorrecht om boven kritiek verheven te zijn.
Ook dient het onderscheid tussen "erkende" en "niet erkende" religie's te verdwijnen.
Een regel die eigenlijk toch al opmerkelijk is, gezien het huidige grondwettelijke verbod op discriminatie, op basis van geloof.
Religieuze mensen die bang zijn voor het afschaffen van hun constitutionele voorrechten, vrezen in feite de zwakte van hun eigen geloofsbrieven.
Zo.
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is waar ik heen wil.
Geen "communistische samenleving" dus, meer gewoon een gezonde democratie waar religie niet boven verheven is.

Elke vorm van religie, dient evenzeer open te staan voor kritiek en debat, als een politieke overtuiging.
Als men op "links" en "rechts" mag schelden, mag het ook op goden, en hun aanhangers, wanneer deze mensen of groepen mensen tegen de borst stuiten.
En een gezonde dosis zelfspot zou ook niet misstaan
Het is daarom zinloos wat Wilders probeerd te doen, namelijk een religie veroordelen. Islam kan namelijk tot goed en mensenlievend gedrag leiden, maar ook tot moord en doodslag. Dat hangt niet van de religie af, maar van de interpretatie van de volgeling.
Klopt, maar het debat wordt wel aangezwengeld, en laten we eerlijk zijn: De Koran kan wel wat meer sympathieke aanhangers gebruiken.

En dit debat is lastig genuanceerd te voeren, omdat Christenen van verschillende stromingen zélf nog aangeven waar hun verschillen zitten, terwijl mensen van al die Islamitische stromingen zichzelf gewoon simpelweg "moslim" noemen.
Het probleem wordt daarmee een beetje ongrijpbaar, dus zijn we helaas genoodzaakt om de gehele groep aan te spreken op wandaden, en interne debatten en veroordelingen aan te zwengelen.
Vooralsnog ontstaan er wel spontaan Islamitische demonstratie's op basis van Deense cartoons, maar niet als een moslim iets "on-Islamitisch' doet.
Enfin, we raken de bijbel nu wel heel erg kwijt.
Deze post is bewerkt door Mister X: 24 februari 2010 - 23:45