Terdiscussie: Onnozele Kinderen of Onschuldige Kinderen wordt op 28 december gevierd - Terdiscussie

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Onnozele Kinderen of Onschuldige Kinderen wordt op 28 december gevierd Score Topic: -----

#1 Gebruiker is offline   Kingdom Icoon

• Zwaar verslaafde
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Member+
  • Lid geworden: 10-februari 09
  • Interests:Games, Communisme, Voetbal, Computers,

Post icoon   Gepost 28 december 2009 - 17:08

Ik vindt dit wel een interessant iets :) Toch eigenlijk raar als je zo naar die tijd terug kijkt.

Het feest van de Onnozele Kinderen of Onschuldige Kinderen wordt op 28 december gevierd. Op die dag viert de Katholieke Kerk het martelaarschap van de onschuldige jongetjes van Bethlehem die op last van Koning Herodes werden vermoord (Mt 2:16-18). De katholieke traditie leert dat God de onschuldige jongetjes van Bethlehem had voorbestemd om door hun dood te getuigen van de Messias.

Herodes was bang dat de komst van een nieuwe Joodse koning het einde van zijn macht zou betekenen. Van de Wijzen uit het oosten hoorde hij dat die nieuwe koning in Bethlehem geboren zou worden. Toen de Wijzen in een droom vernamen dat Herodes kwaadaardige bedoelingen had en Jezus wilde doden, leidden ze hem om de tuin. Daarop ontstak Herodes in een hevige toorn en liet zijn mannen in Bethlehem en omstreken al de jongens van twee jaar en jonger vermoorden (zie Kindermoord van Bethlehem). Jozef had echter in een droom van een engel opdracht gekregen met Maria en Jezus te vluchten naar Egypte waar zij bleven tot de dood van Herodes.

Het feest van de Onnozele kinderen werd voor het eerst in het jaar 505 in Carthago gevierd. Het stamt van een oud Romeins kinderfeest, het festum puerorum. Dit verkleedfeest, waarin oosterse, Romeinse en Keltische elementen waren opgenomen, werd door de kerk verboden. Onnozele Kinderen is in Nederland en België uiteindelijk overschaduwd door (en geïntegreerd in) de viering van Sint Nicolaas, en daarmee weer door de kerk erkend.

Op het feest van Onnozele Kinderen gingen, net als bij Sint Maarten kinderen de straat op om te bedelen om snoep en geld. Kenmerkend is dat de kinderen verkleed als volwassenen langs de deuren gingen om hun lied te zingen. Dit bedelen om snoep en geld gaat terug op het kinderbisschopspel.

Bij het kinderbisschopspel werd tijdens de Vespers onder het Magnificat onder de scholieren een kinderbisschop gekozen. Deze jongen trad dan enkele dagen in klooster- en kapittelkerk als bisschop op. Met een groep kinderen als aanhang ging hij bij hoogstaande personen van kerk en gemeente eten en kreeg daar ook kleine geschenken. Ook verkleedpartijen hoorden bij het feest en er werden geschenken gegeven aan de koorknapen. In veel gezinnen mag het jongste kind kiezen wat er die dag gegeten wordt.
Realist, communist.
0

#2 Gebruiker is offline   Vit Icoon

• Isist
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 01-februari 05
  • Interests:Religie, Natuur (Isis), Astronomie, Kosmologie enTechniek. Desinteresse: Politiek

Gepost 28 december 2009 - 17:18

Leuk, en? Stelling???

Deze post is bewerkt door Vit: 28 december 2009 - 17:22

Verstandig is het overal de helft van te geloven, wijs ben je als je weet welke helft.

Religie, het licht brandt maar er is niemand thuis.

Als ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk in de rest.
0

#3 Gebruiker is offline   Brilsmurf Icoon

• Forum-verslaafde
  • Lid geworden: 14-juni 05

Gepost 28 december 2009 - 19:31

Doet mij een beetje denken aan Halloween in de USA.
0

#4 Gebruiker is offline   Reinhardt Icoon

• Lid van de club van 2000
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 27-januari 08
  • Interests:Teveel om op te noemen...

Post icoon   Gepost 28 december 2009 - 22:45

Geposte afbeelding
Feest van de Onnozele Kinderen...
Uche, uche, die klimaatsopwarming gaat een mensch niet in de koude kleren zitten, toch?
0

#5 Gebruiker is offline   Kjell Icoon

• Lid geworden: 09-mei 05

Gepost 29 december 2009 - 05:26

Geposte afbeelding

Kingdom:

Ik vindt dit wel een interessant iets Toch eigenlijk raar als je zo naar die tijd terug kijkt
.
Als jochie heb ik een dergelijke afbeelding van de Kindermoord te Bethlehem - maar dan nog veel gruwelijker - gezien. Die stond in een geïllustreerde bijbel.

Er bestaat niet zoiets als een lieve Almachtige God, dacht ik toen al.

Deze post is bewerkt door Kjell: 29 december 2009 - 05:27

0

#6 Gebruiker is offline   Kingdom Icoon

• Zwaar verslaafde
  • Pip Pip Pip Pip

Gepost 29 december 2009 - 10:40

Bekijk Post Kjell, op Dec 29 2009, 05:26 , zei:

Geposte afbeelding

Kingdom: .
Als jochie heb ik een dergelijke afbeelding van de Kindermoord te Bethlehem - maar dan nog veel gruwelijker - gezien. Die stond in een geïllustreerde bijbel.

Er bestaat niet zoiets als een lieve Almachtige God, dacht ik toen al.

Ja het waren toch wrede taferelen. En zouden die mensen hier vroeger nu echt achter hebben gestaan? Lijkt mij onwaarschijnlijk :rolleyes:

@Vit

Geen stelling: Puur stukje geschiedenis wat gewoon interessant is.

Deze post is bewerkt door Kingdom: 29 december 2009 - 16:45

Realist, communist.
0

#7 Gebruiker is offline   WillemDeZwijger Icoon

• Lid geworden: 24-juni 07

Gepost 29 december 2009 - 22:08

Dat soort plaatjes komt uit de tijd van de Barthelomeus nacht. Mensen leefden toen in een andere realiteit dan nu. Waarnemen van wreedheden op jonge leeftijd had waarschijnlijk grote invloed op het gedrag van de oudere mens van toen. Wat dat betreft zijn we nu niets gewend.

Raar eigenlijk dat die romeinse soldaten naakt (grieks) worden afgebeeld. En dat in een kinderbijbel.

Ik moet zeggen dat ik zulk soort plaatjes ook heb gezien toen ik klein was. Maakt inderdaad wel indruk. De vraag is hoe interpreteerd een kind zoiets met zijn kinderlijke fantasie.
Het ergste vond ik al die heksen in sprookjesboeken. Ik moest er niets van hebben.

Ben benieuwd wat voor invloed TV-beelden nu hebben op kinderen.
0

#8 Gebruiker is offline   Reinhardt Icoon

Gepost 30 december 2009 - 08:58

Bekijk Post WillemDeZwijger, op Dec 29 2009, 22:08 , zei:

Dat soort plaatjes komt uit de tijd van de Barthelomeus nacht. Mensen leefden toen in een andere realiteit dan nu. Waarnemen van wreedheden op jonge leeftijd had waarschijnlijk grote invloed op het gedrag van de oudere mens van toen. Wat dat betreft zijn we nu niets gewend.

Oh nee?

Geposte afbeelding
Young child victim of US attack in Iraq.

Veel plaatjes krijgen we tegenwoordig niet meer te zien. En zelfs beelden van naakte mannen zijn verboden voor kinderen tegenwoordig.
Mijn idee is dat we leven in een cultuur van bedrog en hypocrisie, meer dan vroeger.
Uche, uche, die klimaatsopwarming gaat een mensch niet in de koude kleren zitten, toch?
0

#9 Gebruiker is offline   WillemDeZwijger Icoon

Gepost 30 december 2009 - 21:00

Bekijk Post Reinhardt, op Dec 30 2009, 00:58 , zei:

Oh nee?

Geposte afbeelding
Young child victim of US attack in Iraq.

Veel plaatjes krijgen we tegenwoordig niet meer te zien. En zelfs beelden van naakte mannen zijn verboden voor kinderen tegenwoordig.
Mijn idee is dat we leven in een cultuur van bedrog en hypocrisie, meer dan vroeger.

Ik zie de hypocrisie niet zo, als je kinderen niet confronteerd met naakte mannen.
Waarom plaats je geen plaatje van alle door "rijden onder invloed" omgekomen jongeren en kinderen. Dat is wat dichter bij huis.
0

#10 Gebruiker is offline   Reinhardt Icoon

Gepost 31 december 2009 - 10:00

Bekijk Post WillemDeZwijger, op Dec 30 2009, 21:00 , zei:

Ik zie de hypocrisie niet zo, als je kinderen niet confronteerd met naakte mannen.

Waarom niet? We zijn toch allemaal naakt onder onze kleren en zijn ook allemaal naakt geboren?

Waarom plaats je geen plaatje van alle door "rijden onder invloed" omgekomen jongeren en kinderen. Dat is wat dichter bij huis.

Het plaatje wat ik toonde liet het resultaat zien van doelbewust doden middels oorlogsvoering, een doelbewuste massamoord. Dat is heel wat anders dan jongeren die teveel drinken en zich daarna te pletter rijden. En waarom zou ik me moeten beperken tot voorbeelden uit eigen land, een land waarin geen oorlogen woeden en alles "keurig geregeld" is?

In Irak en Afghanistan wordt in het geheim een nucleaire oorlog gevoerd door degenen die zeggen op te komen voor mensenrechten en vrijheid. Nog maar een plaatje uit Verweggistan:

Geposte afbeelding

Nuclear war has started with the Trojan horse of the bombs and projectiles of uranium used in Iraq and Afghanistan. The effects of the uranium war came home in the bodies of the veterans that participated in the fist war of Golf, who transmitted to their women the destructives genetic effects in the “ardent sperm” and the women passed it to her children that were born with no arms and other mutations.

240.000 veterans of Golf War I are in permanent medical inability and more than 11.000 already died, almost everyone “Cannon fodder” (or of uranium) poor, from Latin origin, afro-American or Asian.

Tons of uranium has fallen over Iraq and Afghanistan. The effects of the metal powder deployed on the winds, the sand storms, the water, the soil and the living creatures affect also a big region that is breathing particles of uranium in Iran, Pakistan, Turkey, Turkmenistan, Uzbekistan, Russia, Georgia, Azerbaijan, Kazakhstan, China, India, Saudi Arabia, Syria, Lebanon, Palestine, and Israel.

The United States launched experimental mini atomic bombs in the surroundings of Kabul, without anybody knowing, except the victims. Since a decade children with no eyes no encephalon and with other horrendous genetic malformations are being born.
http://merryabla64.w...he-ignored-war/

Zie ook deze documentaire: War Promises >>> (vanaf 0:51:00)

Deze post is bewerkt door Reinhardt: 31 december 2009 - 12:23

0

#11 Gebruiker is offline   Kingdom Icoon

• Zwaar verslaafde
  • Pip Pip Pip Pip

Gepost 31 december 2009 - 14:08

Bekijk Post Reinhardt, op Dec 31 2009, 11:00 , zei:

Waarom niet? We zijn toch allemaal naakt onder onze kleren en zijn ook allemaal naakt geboren?

Het plaatje wat ik toonde liet het resultaat zien van doelbewust doden middels oorlogsvoering, een doelbewuste massamoord. Dat is heel wat anders dan jongeren die teveel drinken en zich daarna te pletter rijden. En waarom zou ik me moeten beperken tot voorbeelden uit eigen land, een land waarin geen oorlogen woeden en alles "keurig geregeld" is?

In Irak en Afghanistan wordt in het geheim een nucleaire oorlog gevoerd door degenen die zeggen op te komen voor mensenrechten en vrijheid. Nog maar een plaatje uit Verweggistan:

Geposte afbeelding

http://merryabla64.w...he-ignored-war/

Zie ook deze documentaire: War Promises >>> (vanaf 0:51:00)

kinderen die van de volwassenen de dupe zijn. Kan ik niet echt tegen. Zulke foto,s ben ik dan ook nooit tegen gekomen.

Er bestaat toch ook zoiets als unicef? Of is dat gewoon lariekoek?
Realist, communist.
0

#12 Gebruiker is offline   KarlMarx Icoon

• Amor vincit omnia!
  • Lid geworden: 19-december 03

Post icoon   Gepost 31 december 2009 - 14:39

Bekijk Post Kingdom, op Dec 31 2009, 14:08 , zei:

kinderen die van de volwassenen de dupe zijn. Kan ik niet echt tegen. Zulke foto,s ben ik dan ook nooit tegen gekomen.

Er bestaat toch ook zoiets als unicef? Of is dat gewoon lariekoek?

Ja, maar Unicef zorgt vooral erg goed voor de portemonnaie van de mensen die bij Unicef werken. :rolleyes:
Als je rijk wilt worden, moet je een organisatie oprichten die zogenaamd strijdt tegen kinderuitbuiting. Dat al het geld bij de organisatie blijft hangen, ach dat komt toch niemand te weten.
Unicef is samen met het Vaticaan één van de grootste criminele organisaties ter wereld.
"Wie kinderen heeft, is bezorgd om zijn kinderen. Wie runderen heeft, is bezorgd om zijn runderen.
Wie niets heeft, kent geen zorgen.", Bhoedda
"Voorwaar, de vermindering wordt vaak tot aanwinst,
de vermeerdering vaak tot verlies.", Lao Tzu
0

#13 Gebruiker is offline   Kingdom Icoon

• Zwaar verslaafde
  • Pip Pip Pip Pip

Gepost 31 december 2009 - 14:43

Bekijk Post KarlMarx, op Dec 31 2009, 15:39 , zei:

Ja, maar Unicef zorgt vooral erg goed voor de portemonnaie van de mensen die bij Unicef werken. :rolleyes:
Als je rijk wilt worden, moet je een organisatie oprichten die zogenaamd strijdt tegen kinderuitbuiting. Dat al het geld bij de organisatie blijft hangen, ach dat komt toch niemand te weten.
Unicef is samen met het Vaticaan één van de grootste criminele organisaties ter wereld.

Dat het zakkenvullers zijn dat weet ik. Maar een criminele organisatie? Zo wil ik dat niet bestempelen.
Realist, communist.
0

#14 Gebruiker is offline   WillemDeZwijger Icoon

Gepost 31 december 2009 - 22:53

@ Reinhardt
Je weet net zo goed als ik dat die Taliban/Hamas en andere moslim strijders vrouwen en kinderen gebruiken als menselijk schild. Ze hebben er zelf ook geen moeite mee om vrouwen en kinderen op te blazen, kijkend naar de duizenden bomaanslagen in Irak en Afghanistan waarbij tienduizenden burgers hun leven lieten. Wat jij natuurlijk wil benadrukken is de onbedoelde burgerslachtoffers, die NAVO soldaten maken. Voor mij is het duidelijk wat de ware monsters zijn. Droevig dat jij dat om een of andere reden niet wilt zien en de rollen omdraait.

Leuk al die foto's maar die bewijzen niets over de oorzaak. En geheime nucleaire oorlogen geloof ik niet in. Wat die veteranen hebben kan oorzaak vanalles zijn: smallpox-vaccinatie, zenuwgas (Sadam) zijn de meest voorhand liggende oorzaken sinds er iets mis is met de zenuwen van de slachtoffers.

Als je dronken in een auto stapt zet je bewust iemands leven op het spel.

Deze post is bewerkt door WillemDeZwijger: 31 december 2009 - 23:04

0

#15 Gebruiker is offline   Reinhardt Icoon

Gepost 02 januari 2010 - 23:23

Bekijk Post WillemDeZwijger, op Dec 31 2009, 22:53 , zei:

@ Reinhardt
Je weet net zo goed als ik dat die Taliban/Hamas en andere moslim strijders vrouwen en kinderen gebruiken als menselijk schild. Ze hebben er zelf ook geen moeite mee om vrouwen en kinderen op te blazen, kijkend naar de duizenden bomaanslagen in Irak en Afghanistan waarbij tienduizenden burgers hun leven lieten. Wat jij natuurlijk wil benadrukken is de onbedoelde burgerslachtoffers, die NAVO soldaten maken. Voor mij is het duidelijk wat de ware monsters zijn. Droevig dat jij dat om een of andere reden niet wilt zien en de rollen omdraait.

Leuk al die foto's maar die bewijzen niets over de oorzaak. En geheime nucleaire oorlogen geloof ik niet in. Wat die veteranen hebben kan oorzaak vanalles zijn: smallpox-vaccinatie, zenuwgas (Sadam) zijn de meest voorhand liggende oorzaken sinds er iets mis is met de zenuwen van de slachtoffers.

Niet mee eens, te ongenuanceerd. Maar het is allemaal zo ingewikkeld dat ik er maar de brui aan geef...
Het is in ieder geval niet zo dat de ene groep de "good guys" zijn en de andere groep de "bad guys", zoals jij voorstelt. Het ligt veel genuanceerder.
En Saddams gifgas heeft niets te maken met de misvormde baby's die ter wereld komen in bepaalde gebieden.

Als je dronken in een auto stapt zet je bewust iemands leven op het spel.

Ook niet mee eens. Wie wordt er nu dronken om bewust iemand dood te rijden? :unsure:
0

#16 Gebruiker is offline   Brilsmurf Icoon

• Forum-verslaafde

Gepost 03 januari 2010 - 00:03

Bekijk Post Reinhardt, op Dec 30 2009, 08:58 , zei:

Grotendeels mee eens. Het is echter de vraag wat je onder vroeger verstaat.
0

#17 Gebruiker is offline   Reinhardt Icoon

Gepost 03 januari 2010 - 16:32

Bekijk Post Brilsmurf, op Jan 3 2010, 00:03 , zei:

Grotendeels mee eens. Het is echter de vraag wat je onder vroeger verstaat.

De periode vóór 1972. :rolleyes:
0

#18 Gebruiker is offline   Brilsmurf Icoon

• Forum-verslaafde

Gepost 03 januari 2010 - 21:03

Bekijk Post Reinhardt, op Jan 3 2010, 16:32 , zei:

De periode vóór 1972. :rolleyes:

En waarom juist dat jaar? Geloof jij dat de hypocrisie is gekomen met J d U?
0

#19 Gebruiker is offline   Reinhardt Icoon

Gepost 03 januari 2010 - 22:57

Bekijk Post Brilsmurf, op Jan 3 2010, 21:03 , zei:

En waarom juist dat jaar? Geloof jij dat de hypocrisie is gekomen met J d U?

Geen idee. Wat is J d U?
0

#20 Gebruiker is offline   WillemDeZwijger Icoon

Gepost 04 januari 2010 - 22:26

Bekijk Post Reinhardt, op Jan 3 2010, 14:57 , zei:

Geen idee. Wat is J d U?

Joop den Uyl: de PvdA-man die uren kon praten zonder iets te zeggen, of antwoord op een vraag te geven.
Als ie uitgepraat was wist niemand meer wat nu eigenlijk de vraag was of waar het over ging.

Deze post is bewerkt door WillemDeZwijger: 04 januari 2010 - 22:29

0

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers