Mister X, op Feb 7 2010, 18:08 , zei:
Een voorsprong behouden op het gebied van technologische innovatie is anders ook goud waard, hoor.
De titel "Who killed the electric car?" vind ik dan op zijn zachtst gezegd ook wel een beetje voorbarig.
De elektrische auto is niet "dood", maar er wordt aan alle kanten nog steeds aan gewerkt.
Ik begrijp best dat men niet wil dat een nieuwe techniek meteen op straat ligt.
Dat de electrische auto "vermoord" zou zijn, is natuurlijk cynisch bedoeld. Een wederopstanding is immers altijd nog mogelijk.
Ik denk niet dat GM de EV1 zou hebben vernietigd om geen technologische gegevens prijs te geven aan de concurrentie. Die wagens staan zelfs hier en daar nog in een automobiel-museum, echt waar. En de technische gegevens hadden binnen een maand na de productie of zelfs daarvoor al verkregen kunnen worden, en zijn ook geen topgeheim. Zelfs een eeuw geleden ontwikkelden ze al electrische motoren op accu's.
Dat de gebruikers tevreden waren, is natuurlijk een pluspunt, maar het is ook wel iets dat voor de hand lag.
De wagens werden immers geleased aan mensen die op voorhand al geïnteresseerd waren, en die ook de beperkingen van de elektrische auto waarschijnlijk al kenden.
Als je dagelijks niet meer dan 70 kilometer rijdt in je auto, zal een actieradius van zo'n 150 kilometer niet zo'n probleem zijn.
Ben je echter een vertegenwoordiger die 300 kilometer per dag rijdt, dan ligt de elektrische auto toch wat lastiger.
De laatsten maakten dan ook geen deel uit van de controlegroep, en derhalve is het gezelschap dat hier wordt genoemd niet echt representatief voor de gemiddelde automobilist.
Wat is dan de "gemiddelde" automobilist? Mensen die 300 km. per dag rijden of mensen die minder rijden? Volgens mij de laatste groep, dus. Zo'n 90% van alle automobilisten, had ik begrepen. Daarnaast is het vermogen van accu's de laatste tijd drastisch toegenomen:
De huidige accugeneratie (lithium-ion) geeft de auto’s een bereik van 300 kilometer of meer. De meeste fabrikanten streven naar een ondergrens van 200 kilometer. Dat is veel minder dan een gewone benzineauto. Er staat tegenover dat de auto elke nacht via de stekker opgeladen kan worden tot het maximale bereik - en natuurlijk ook overdag.
De oplaadduur bedraagt 2,5 tot 10 uur, afhankelijk van beschikbare laadstroom. De komende generatie lithium-ijzer-fosfaat-accu’s is in minder dan tien minuten op te laden.
Neemt niet weg dat de EV-1 bij een beperkt gebruik best naar tevredenheid kon functioneren.
Ik denk echter dat vooral de prijs het probleem zou zijn geweest.
Elektrische auto's waren, en zijn, schrikbarend duur, en laat consumenten nou vooral met de portomonnee kiezen.
http://www.zibb.nl/1...rische-auto.htm
Wel is die hoge prijs langzaam aan het dalen.
Wanneer je van een auto maar een paar honderd exemplaren maakt, kun je niet verwachten dat zoiets goedkoop is. Bij massaproductie zullen de prijzen snel op een normaal niveau komen. Daarom is het op zich ook raar dat GM geen markt wist te creëren voor een product dat blijbaar door de gebruikers slechts positieve kritieken kreeg. Misschien was het gewoon niet de bedoeling om er een commercieel succes van te maken en was het slechts een proefballon. Daarnaast denk ik nog steeds dat de introductie van de electrische auto op de automarkt andere industrieën in de problemen had gebracht en dat nog steeds zou kunnen doen, en dat er dus sprake moet zijn geweest van een belangenverstrengeling met bijv. de olieproducenten. Maar ook met autobedrijven die inkomsten zouden en zullen mislopen gezien minder onderhoud in vergelijking met andere types auto's, en de omschakeling naar andere technologie en expertise en de kosten en investeringen die dit met zich meebrengt.
Ik denk verder dat die prijzen sneller aan het dalen zijn dan jij doet voorkomen:
Importeur en producent Electric Cars Europe (ECE) levert vanaf eind 2009 voertuigen van Detroit Electric. Een compacte vijfdeursauto, formaat VW Polo, kost 22.491 euro inclusief BTW. BPM brengt de overheid niet in rekening. Voordeel: ruim 7.500 euro. Een elektrische middenklasser van Detroit Electric komt op 29.251 euro.
De afschrijving is een onzekere factor. Fabrieksgaranties zullen het vertrouwen in de nieuwe techniek moeten ondersteunen. Goed nieuws: onder voorwaarden zijn de VAMIL-, EIA- en MIA-regeling van toepassing die voor bedrijven een afschrijving tot 144 procent mogelijk maken.
Dit lijken me hele normale prijzen, plus nog alle milieusubsidies die je van de overheid kunt ontvangen.
Daarnaast zouden electrische auto's ook nog eens een besparing op de energiekosten en belastinggeld met zich mee brengen:
Volgens berekeningen van Essent verbruiken elektroauto's minder dan 4 eurocent elektrische energie per kilometer. Benzineauto’s komen op meer dan 12 cent per kilometer aan brandstofkosten en dieselauto's op ruim 7 cent.
Vooralsnog is de elektro-auto vrijgesteld van wegenbelasting, wat per jaar minstens enkele honderden euro’s scheelt. Voor de zakelijke rijder: de bijtelling voor elektrisch rijdende auto’s is bepaald op 14 procent van de catalogusprijs.
http://www.zibb.nl/1...ek-van-2009.htm
Interessant is dan dat de wegenbelasting binnenkort waarschijnlijk wordt vervangen door de kilometerheffing, wat dat belastingvoordeel zou opheffen. Wellicht onderdeel van deze 'toekomstmuziek' mbt electrisch rijden...
Ik denk dat je voorbijgaat aan het feit dat het niet de overheden zijn die bepalen welke auto's er worden gebouwd, maar vooral de markt.
Zeker in Amerika, waar men al een vies gezicht trekt zodra je over subsidie's begint te praten.
Verder zijn de auto industrie en de oliewinning twee verschillende bedrijfstakken.
Als een autofabrikant brood ziet in een elektrische auto, kan deze fabrikant gewoon die ongehinderd gaan produceren.
Oliegiganten begrijpen dit, en houden zich ondertussen ook maar vast bezig met alternatieve energiebronnen, zoals Shell.
Dat zullen ze wel moeten, willen ze in de toekomst blijven voortbestaan.
Ik zie echter niet in hoe een belangenverstrengeling tussen auto- en olieproducenten er uit zou moeten zien.
De verbrandingsmotor is vooral een makkelijke weg, omdat het een beproefde en relatief eenvoudige techniek is, die in de loop der decennia een grote mate van betrouwbaarheid heeft ontwikkeld.
Bovendien was men in het geval van een belangenverstrengeling waarschijnlijk al niet eens begonnen aan die dure EV-1
Die belangenverstrengeling lijkt me onmiskenbaar aanwezig, hoewel aan de oppervlakte niet direct zichtbaar. Wanneer je als autoproducent gewend bent om op grote schaal machines te maken die dagelijks miljoenen tonnen olie verslinden, is een belangenverstrengeling in de vorm van een organische samenwerking nauwelijks te vermijden met de industrie die de olie uit de grond haalt en verwerkt tot andere producten. En iedereen weet dat de oliebranche een machtige factor is op het economische toneel, met tentakels die zich uitstrekken tot in overheden en milieu-organisaties aan toe. Zelfs het manipuleren van de publieke opinie met betrekking tot zoiets als de electrische auto zullen ze niet uit de weg gaan, denk ik. Wanneer ze dan daarbij worden geholpen door stromannetjes in overheidsposities, is het helemaal niet zo moeilijk voor te stellen dat de introductie van een in hun ogen ongewenst product kan worden tegengehouden, al is het maar tijdelijk.
Oliemaatschappijen moeten meer en meer energiemaatschappijen worden, en ze lopen uiteindelijk achter de auto-industrie aan, en niet andersom.
De opkomst en de ondergang van de elektrische auto's die je tot dusver hebt gezien, zijn geen deel van een doodsstrijd, maar van geboortestuipen.
Besef dat we het zo ongeveer hebben over het opnieuw uitvinden van de auto.
Is dat laatste niet een beetje erg overdreven?
Het schijnt dat electrische auto's zelfs een eeuw of zo geleden al rondreden.
Ik denk dus dat de olie-industrie machtiger is dan de auto-industrie, in ieder geval is hun omzet groter. En in de industrie is het het geld dat telt.
Kijk bijvoorbeeld hoe General Motors (zo'n beetje het boegbeeld van de Industriële Revolutie), failliet is gegaan:
De auto-industrie verplaatste weliswaar steeds meer productie naar lagelonenlanden, maar de riante pensioen- en ziektekosten voor ex-medewerkers kostten de bedrijven veel geld. De kredietcrisis en de plotseling sterk stijgende olieprijs leidden vanaf 2007 tot een dalende vraag naar typische Amerikaanse auto's zoals de SUV. De daaropvolgende massa-ontslagen hadden dalende huizenprijzen en een verdere leegloop van de stad tot gevolg. Detroit kenmerkt zich door relatief veel armoede en misdaad.
http://nl.wikipedia....roit_(Michigan)
Waarom bleef GM stug doorgaan met het grootschalig produceren van benzineslurpende SUV's, maakte druk reclame voor dit type auto's, en vernietigde daarentegen de EV1 (verkocht deze niet eens, bracht hem dus niet eens op de markt, adverteerde er ook niet mee) terwijl ze toch hadden kunnen voorzien wat er had kunnen gebeuren met betrekking tot de olieprijzen en andere minder gunstige economische ontwikkelingen? Om een bedrijf van de ondergang te redden, is innovatie, verandering van koers, meestal een beproefde strategie en de enige oplossing. Blijkbaar kon GM dit niet eens. Waarom niet?
Uche, uche, die klimaatsopwarming gaat een mensch niet in de koude kleren zitten, toch?